آزمون جامع دکتری در دانشگاه آزاد حذف نشده است ۹ مصدوم بر اثر تصادف پراید و پژو در جاده میامی-مشهد (۵ تیر ۱۴۰۴) درخواست تشکل‌های میراث فرهنگی ایران از سازمان یونسکو پس از حملات اسرائیل به بناهای تاریخی پروژه تأمین مسکن فرهنگیان همچنان ادامه دارد بیانیه تشکل‌های عالی کارگری و بازنشستگی کشور درباره تقدیر از نیرو‌های مسلح و گرامیداشت مقام شهدا چگونه بدون رژیم غذایی وزن خود را کاهش دهیم؟ حذف مدارس سنگی، گام اصلی در مسیر تحقق عدالت آموزشی جزئیات محدودیت ترافیکی مسیر‌های منتهی به مراسم تشییع پیکر شهدای حملات رژیم صهیونیستی در مشهد، فردا (۶ تیر ۱۴۰۴) تمدید مهلت سنجش سلامت کلاس اولی‌ها در خراسان جنوبی بازگشت سرویس‌دهی مترو تهران به روال عادی از روز شنبه (۷ تیر ۱۴۰۴) خدمات درمانی رایگان برای مجروحین حملات رژیم صهیونیستی ویتیلیگو فقط یک بیماری پوستی نیست چرا شنا در کاهش استرس موثر است؟ جزئیات جدید درمورد نحوه برگزاری امتحانات دانشگاه‌ها (۵ تیر ۱۴۰۴) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۵ تیر ۱۴۰۴) | آغاز روند افزایش تدریجی دما از فردا حجاج ایرانی باقی‌مانده در عربستان، از طریق فرودگاه بین‌المللی مشهد جابه‌جا خواهند شد + فیلم شهادت ۱۲ عضو خانواده دانشمند ایرانی در پی حمله رژیم صهیونیستی + عکس مراسم تدفین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شنبه برگزار می‌شود لزوم جلوگیری از فروش دخانیات در مراکز غیرمجاز | قاچاق سیگار‌های الکترونیک به کشور دستورالعمل جامع بهداشت محیط در ایام سوگواری محرم و صفر ۱۴۰۴ ابلاغ شد تشکیل ۱۴ کمیته تخصصی برای شرایط بحرانی به دستور وزیر آموزش‌وپرورش ذخایر شش‌ماهه دارو و شیرخشک تأمین شده است بیانیه مسئولان آموزش عالی کشور در پاسداشت شهدای حمله رژیم صهیونیستی وزیر آموزش‌وپرورش: نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی با جدیت دنبال شود مهلت ثبت‌نام آزمون استخدامی آموزش‌ و‌ پرورش ۱۴۰۴ تمدید شد تعداد شهدای دانش‌آموز در پی حملات رژیم صهیونیستی اعلام شد پرواز‌های فرودگاه‌ مشهد از سرگرفته شد | فضای آسمان نیمه شرقی کشور بازگشایی شد (۴ تیر ۱۴۰۴) کولیوند: هنوز تفحص پیکر شهدا ادامه دارد افزایش تقاضا برای عقد در تاریخ‌های رُند
سرخط خبرها

روان شناسی پارکینگ

  • کد خبر: ۲۳۸۶۴۰
  • ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲
روان شناسی پارکینگ
در این یادداشت به روان شناسی پارکینگ می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که چگونه درک رفتار و ترجیح رانندگان می‌تواند به مدیریت مطلوب‌تر پارک خودرو منجر شود.

مترجم: عادل نجفی | شهرآرانیوز؛  پارکینگ و تأمین جای پارک خودرو‌ها در شهر‌ها تنها یک چالش لجستیکی نیست. مدیران شهری برای تأمین فضای کافی پارک خودرو‌ها با یک چالش روان شناختی نیز روبه رو هستند چرا که رفتار‌ها و تصمیماتی که رانندگان هنگام جست وجوی مکان‌های مناسب پارکینگ می‌گیرند تحت تأثیر متغیر‌های متنوعی از جمله راحتی، هزینه و در دسترس بودن درک شده در مقابل دسترسی واقعی است.
در این یادداشت به روان شناسی پارکینگ می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که چگونه درک رفتار و ترجیح رانندگان می‌تواند به مدیریت مطلوب‌تر پارک خودرو منجر شود.

تضاد انتخاب

پژوهشگران حوزه اقتصاد رفتاری بر این باورند که وجود انتخاب‌های زیاد، می‌تواند منجر به فلج تصمیم گیری و نارضایتی شود. هنگامی که رانندگان با گزینه‌های متعدد پارکینگ روبه رو می‌شوند، ممکن است برای تصمیم گیری دچار مشکل شوند و این امر منجر به افزایش استرس و حس ناامیدی در آن‌ها شود.

برای رسیدگی به این موضوع، مدیران پارکینگ‌ها می‌توانند از راهکار‌هایی مانند نصب علائم هشدار دهنده واضح، محدود کردن گزینه‌های پارک و ارائه راهنمایی در مورد در دسترس بودن فضا‌های پارکینگ استفاده کنند تا به رانندگان کمک کنند در فرایند پارک به طور مؤثرتری هدایت شوند.

دسترس پذیری

در دسترس بودن جای پارک به دو صورت ادراکی و واقعی در ذهن رانندگان نقش می‌بندد و دسترس پذیری درک شده نقش مهم تری در رفتار پارک خودرو رانندگان بازی می‌کند. به عبارت دیگر اگر حتی فضای پارک کافی در دسترس باشد، رانندگان ممکن است بر اساس عواملی مانند نشانه‌های بصری، زمان روز و تجربیات گذشته، پارکینگ را برخلاف واقعیت کمیاب بدانند. در چنین شرایطی با انجام پارک‌های مورب، دوبل یا حتی در محل‌های ممنوع مانند جایگاه‌های ویژه توان یابان، امکان دسترسی پذیری ادارکی سایر رانندگان را نیز تحت تاثیر قرار دهند.

با پیاده سازی سیستم‌های نظارت بر اشغال پارکینگ در زمان واقعی (در لحظه) و ارائه اطلاعات دقیق در مورد در دسترس بودن پارکینگ، مدیران پارکینگ ها، اعم از حاشیه‌ای یا پارکینگ‌های مسقف، می‌توانند به کاهش کمبود درک شده و کاهش احتمال چرخش رانندگان برای پارک غیرضروری و غیرقانونی کمک کنند.

بازی قیمت

هزینه پارکینگ یک عامل کلیدی در رفتار رانندگان است، به طوری که رانندگان ارزش درک شده پارکینگ را در مقابل قیمت تعیین شده می‌سنجند. تحقیقات نشان داده است که رانندگان به طور کلی مایل اند هزینه بیشتری برای پارکینگ بپردازند، اگر آن را راحت و ایمن بدانند. با این حال، هزینه‌های بیش از حد پارک می‌تواند رانندگان را به طور کلی از پارک کردن منصرف یا آن‌ها را تشویق به تخلفاتی مانند پارک در حریم تقاطع‌ها یا در توقفگاه‌های حمل و نقل عمومی کند.

مدیران پارکینگ با اجرای راهبرد‌های قیمت گذاری پویا و ارائه تخفیف برای پارکینگ‌های خارج از محدوده اوج نیاز، می‌توانند منابع درآمدی خود را بهینه، در عین حال مقرون به صرفه بودن و دسترسی را برای رانندگان تضمین کنند.

تعصب در فاصله‌ها

انسان‌ها تمایل طبیعی به انتخاب گزینه‌هایی دارند که نزدیک‌تر و در دسترس‌تر هستند. در زمینه پارکینگ، این تعصب نزدیکی می‌تواند بر تصمیم گیری رانندگان در مورد مکان پارک تأثیر بگذارد، با اولویت دادن به فضا‌هایی که به مقصدشان نزدیک‌تر هستند، حتی اگر گران‌تر یا دشوارتر باشند.
برای استفاده از این سوگیری، مدیران شهری می‌توانند تخصیص فضا‌های پارکینگ را بر اساس نزدیکی به مناطق پرتقاضا مانند مراکز خرده فروشی، مراکز حمل ونقل و دیگر جاذبه‌های شهری اولویت بندی کنند و استفاده از ظرفیت‌های موجود پارکینگ را به حداکثر برسانند.

مدیریت پارکینگ با علم روان شناسی

به طور کلی درک روان شناسی پارکینگ برای توسعه راهبرد‌های مدیریت پارکینگ به نحوی که نیاز‌ها و ترجیح کاربران را برآورده کند ضروری است.

مدیران ترافیک شهری با در نظر گرفتن عواملی مانند اضافه بار ترافیکی ناشی از ترددها، در دسترس بودن درک شده، حساسیت به قیمت و تأکید بر نزدیکی به مقصد، می‌توانند استفاده از پارکینگ را بهینه، ازدحام را کاهش و تجربه کلی پارک را برای رانندگان بهبود بخشند.
همان طور که شهر‌ها همچنان به رشد و تکامل خود ادامه می‌دهند، به کارگیری بینش‌هایی از علوم رفتاری در حوزه‌های مختلف از جمله مدیریت پارکینگ برای ایجاد محیط‌های شهری کارآمد، عادلانه و کاربرپسند بسیار مهم خواهد بود.

ویل پارکر
پژوهشگر ارشد برنامه ریزی حمل و نقل- نیویورک

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->